Just to make you smile.blog

Because of your smile,you make life more beautiful

Salam 28 Ramadhan 1433H-Tazkirah Jumaat

Leave a comment

Berkat membaca Alhamdullillah

Assalammualaikum wbt…

Pada zaman dulu, ada seorang raja yang suka memburu. Adakala pula menteri dia yang seorang ini suka sangat menyebut alhamdullillah. Sesudah makan alhamdullillah, bangun tidur alhamdullillah, selepas cukur kepala pun alhamdullillah.Maka raja ini pun bertanyalah pada menteri tersebut: “Kenapa kamu suka menyebut alhamdullillah? Tidak ada ayat lain ke nak baca?” Berkatalah menteri tu: “Alhamdullillah, semoga kita dapat rahmat darinya.” Maka raja pun buat tidak tahu sahaja seraya berlalu untuk beradu.

Suatu hari semasa raja ini hendak pergi memburu, sedang raja ni asyik memotong tali untuk diikat hasil buruannya maka terpotonglah jarinya sendiri seraya menjerit kesakitanlah raja tersebut “aduhhhh!!!!!” Menteri itu dengan pantas tersebut: “Alhamdullillah”.

Dengan murka kerana bersyukur dengan kesakitanya itu, raja tu berkata: “Jari aku terpotong pun kau nak alhamdullillah ke?? Pengawal! Tangkap menteri ni masukkan dia di dalam penjara.” Menteri tersebut pun berkata: “Alhamdullillah.”Maka selepas jari raja itu dibalut, pergilah ia masuk ke hutan untuk memburu. Tiba-tiba, raja itu telah bertembung dengan orang dayak yang makan manusia untuk dibuat korbanan pada tuhan mereka. Semua pengawal raja itu dibunuh dan dijadikan korban tetapi raja tadi dilepaskan oleh orang dayak tersebut.

Raja itu pun balik ke istana dan berjumpa dengan menterinya. Dia menceritakan segala-galanya kepada menterinya itu. Maka menteri itu berkata: “Alhamdullillah, kaum dayak itu tidak menjadikan tuanku sebagai korban disebabkan keadaan tuanku yang tidak cukup sifat kerana tidak cukup satu jari.” Menteri itu berkata lagi: “Alhamdullillah berkat dariNya saya masih lagi hidup kerana tuanku memenjarakan patik. Kalau tidak patik pun telah terbunuh.” Maka raja itu melepaskan menterinya.

Pembaca budiman…2 hari lagi Ramadhan akan berlalu pergi meninggalkan kita…adakah ini merupakan Ramadhan terakhir kita?
2 hari lagi kita akan menyambut bulan Syawal …

Bulan Kembali ke Fitrah
Syawal adalah bulan kembalinya umat Islam kepada fitrahnya, diampuni semua dosanya, setelah melakukan ibadah Ramadhan sebulan penuh. Paling tidak, tanggal 1 Syawal umat Islam “kembali makan pagi” dan diharamkan berpuasa pada hari itu.
Ketibaan Syawal membawa kemenangan bagi mereka yang berjaya menjalani ibadah puasa sepanjang Ramadhan. Ia merupakan lambang kemenangan umat Islam hasil dari “peperangan” menentang musuh dalam jiwa yang terbesar, iaitu hawa nafsu.

Bulan Takbir

Tanggal 1 Syawal, Aidilfitri, seluruh umat Islam akan bertakbir. Maka, bulan Syawal pun merupakan bulan dikumandangkannya takbir oleh seluruh umat Islam secara serentak, paling tidak satu malam, yakni begitu malam memasuki tanggal 1 Syawal menjelang sembahyang raya.
Gema takbir merupakan ungkapan rasa syukur atas hasil ibadah Ramadhan selama sebulan penuh. Kemenangan yang diraih itu tidak akan tercapai kecuali dengan pertolonganNya. Maka umat Islam pun memperbanyakkan zikir, takbir, tahmid, dan tasbih. “”Dan agar kamu membesarkan Allah atas apa-apa yang telah Ia memberi petunjuk kepada kamu, dan agar kamu bersyukur atas nikmat-nikmat yang telah diberikan” (Surah Al-Baqarah: Ayat 185).

Bulan Silaturrahim
Dibandingkan bulan-bulan lainnya, pada bulan inilah umat Islam digalakkan mengeratkan silaturrahim dengan kunjung mengunjungi saudara masa, sahabat handai dan jiran tetangga. Betapa Syawal pun menjadi bulan penuh berkah, rahmat, dan keampunan.
Bulan Ceria
Syawal adalah bulan penuh ceria dengan kanak-kanak mengenakan pakaian baru dan bersalaman antara satu sama lain dengan maaf memaaf, bahagia dan mengucapkan syukur.

 

Mohon dan maaf kepada yg empunya gambar...sebab ambil gambar ni..
Puasa Satu Tahun

Rasulullah SAW menganjurkan supaya umat-Nya berpuasa enam hari dalam bulan Syawal yang ganjaran pahala sama seperti berpuasa satu tahun.
“Barangsiapa berpuasa pada bulan Ramadhan lalu diiringinya dengan puasa enam hari bulan Syawal, bererti ia telah berpuasa setahun penuh” (Hadis Riwayat Muslim, Abu Dawud, At-Tirmidzi, An-Nasa’i Dan Ibnu Majah)
“Allah telah melipatgandakan setiap kebaikan dengan sepuluh kali ganda. Puasa bulan Ramadhan setara dengan berpuasa sebanyak sepuluh bulan. Dan puasa enam hari bulan Syawal yang menggenapkannya satu tahun” (Hadis Riwayat An-Nasa’i Dan Ibnu Majah).
Bulan Nikah



Nabiljgn marah ,ya...

Syawal adalah bulan yang baik untuk menikah. Rasulullah SWT menunjukkan sendiri bahwa bulan Syawal baik untuk menikah. Siti Aisyah menegaskan: “Rasulullah SAW
menikahi saya pada bulan Syawal, berkumpul (membina rumah tangga) dengan saya pada bulan Syawal, maka siapakah dari isteri beliau yang lebih beruntung daripada saya?”. Selain dengan Siti Aisyah, Rasul juga menikahi Ummu Salamah juga pada bulan Syawal.
Bulan Peningkatan
Inilah keistimewaan bulan Syawal yang paling utama. Syawal adalah bulan ”peningkatan” kualiti dan kuantiti ibadah hasil latihan atau ujian sepanjang bulan Ramadhan.

Bulan Pembuktian Takwa


Inilah makna terpenting bulan Syawal. Setelah Ramadhan berlalu, pada bulan Syawal sebagai “pembuktian” kerberhasilan ibadah Ramadan, utamanya puasa, yang bertujuan mendapat darjat takwa.

Akhirkata…SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI,MAAF DZAHIR DAN BATHIN YA…sekiranya ada terkasar bahasa yg menyinggung perasaan ,ampun maaf jua dipinta…

Balik kg.nanti berhati2 ya….tak kan lari kampung yg dikejar….
SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI SEMUA DIMANA JUA ANDA BERADA…
Advertisements

Author: anayusof

A mother to two adorable kids.Working in an engineering consultation firm. Masih baru dalam dunia blogging.Cantik tiada tapi manis ada..he,he,he

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s