Just to make you smile.blog

Because of your smile,you make life more beautiful

Pil sabar….oh…pil sabar…

Leave a comment

salam,

Ada tak mana2 farmasi di Malaysia ni yg jual pil sabar…bukan pil penahan sakit tapi pil yg boleh boleh meningkatkan lagi tahap kesabaran kita ketahap paling maksima sekali..

Kenapa ya saya tanya pasal pil sabar ni? Nak tau kenapa? Kalau selama ni saya bangga dgn tahap kesabaran saya tapi hari ini graf kesabaran saya dah merundum ketahap paling minima sekali…macam saham plak..

Why,why…eh wah..speaking London pulak…Pagi tadi malah tiap2 pagi saya akan berdepan dgn karenah anak saya Syasya yg ada2 aje alasannya utk tidak ke sekolah Agama.Ada2 aje alasan yg tak konkrit diberikan…tudung berkedutlah,kasut kotorlah,mama sikat rambut tak betullah,mengantuklah,nak tidur lagi dan macam2 alasan lah…tapi bila dia kata mama gemuk mcm dot…dot…dot hah..tu yg saya tak sabar tu…berasap juga telinga saya mendengarnya..tapi saya masih berlembut lagi…takut dia tak nak pergi sekolah..Nanti asben salahkan kita plak…ya tak ya….pendam ajelah kemarahan tu dlm hati nurani saya ni… fikir2..budak2…kena bangun pagi2 pulak tu.macam kita dulu dulu….

Gambar atas tu bukan saya ya..saya ada sikit manis….he,he,he….

angry cat Tip Tangani Marah

Amarah yang tidak dikawal dengan baik akan menjejaskan kehidupan dan hubungan. Akibatnya anda mungkin tidak disenangi oleh rakan, mahupun akan menjejaskan prestasi kerja anda. Dengan keadaan minyak naik, harga barang naik & mahal, ini memberi tekanan kepada anda, mahupun kepada pasangan anda. Kesilapan menangani marah akan menyebabkan rumahtangga bergolak dan akan menjejaskan keharmonian rumah tangga. semoga tip ini memberi anda ketenangan dan dapat menangani kemarahan anda

Langkah 1 ( Teknik 5 saat )

Ketika darah anda naik disebabkan marah, apa yang perlu anda lakukan adalah genggam tangan sekuat hati dan tarik nafas sedalam-dalam. Setelah itu, hembuskan nafas secara perlahan-lahan dan lepaskan genggaman tangan anda sedikit demi sedikit.

angry cat2 Tip Tangani Marah

Langkah 2 ( Teknik 10 saat )

Tarik Nafas sambil mengangkat bahu setinggi mungkin dan tahan nafas. Selepas itu, turunkan bahu secara perlahan-lahan sambil menghembuskan nafas. Saat bahu diturunkan, rasakan bahawa anda melepaskan semua beban atau masalah yang terpaksa dipikul sebelum ini.

angry cat3 Tip Tangani Marah

Langkah 3 ( Teknik 30 saat )

Kombinasikan gerakan kepala ke kanan dan krii untuk melagakan otot dan leher. Gerakan mudah ini juga boleh anda lakukan ketika anda berada dalam keadaan letih atau sedang marah.

Langkah4 ( Teknik 45 Saat )

Cubalah duduk bersandar di kerusi dalam keadaan relaks sambil memejamkan mata dengan kaki memijak lantai. Setelah iti, hentakkan kaki secara perlahan-lahan sambik menarik dan menghembuskan nadas. Dalam pada itu, sematkan di dalam diri bahawa anda harus segera menghentikan kemarahan anda saat itu juga. Pastikan anda berasa lega.

angry cat4 Tip Tangani Marah

Langkah 5 ( Teknik 60 saat )

Sematkan kata-kata positif yang mampu mendeskripsikan diri anda seperti kesetiaan, tolenransi, murah hati, tidak mudah marah, rendah diri dan pelbagai kata pujian dan positif yang lain. Tuliskan kata-kata tersebut di atas sekeping kertas dan tampalkan di tempat muda untuk anda melihatkannnya. Di perjabat anda boleh menampalnya di atas meha kerja anda atau di rumah, tampalkan di cermin solak anda. Jadi sekiranya anda di serang emosi marah. Lihatkan kembali kertas tersebut untuk mengingatkan bahasa diri anda sebenarnya amat di hargai.

Advertisements

Author: anayusof

A mother to two adorable kids.Working in an engineering consultation firm. Masih baru dalam dunia blogging.Cantik tiada tapi manis ada..he,he,he

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s