Just to make you smile.blog

Because of your smile,you make life more beautiful

Hitler.Sieg Heil! Heil Herr Fuehrer- Adolf Hitler

Leave a comment

original-Adolf-HitlerKenal tak budak dalam gambar diatas?Sape ya?Artis ke.pemimpin terkenal ke atau sape2 yang sewaktu dengannya? Cuba teka?Jeng…jeng..jeng…Ni gambar dia masa dia kecik.Dibawah ni gambar dia bila dah tue..HAh..dah kenal dah?Dialah Adolf Hitler..pemimpin German..

his-last-face

Jerman & Hitler

Semasa kecil, apa yang diketahui mengenai Jerman ialah tenteranya berada di pihak yang jahat berperang melawan hero-hero Amerika. Saya masih ingat lagi watak seperti sarjan Saunders Punyalah kagum dengan tentera Amerika.Bab pakaian,tentera Germanlah yang paling kacak sekali.Kalau tentera Amerika,berserabai sana sini.Semua ini adalah pengaruh filem semasa zaman tersebut. Contohnya Combat, Saving Private Ryan dan Band of Brothers. Oleh kerana filem-filem itu diterbitkan oleh Amerika, maka digambarkan merekalah di pihak yang benar dan Jerman di pihak yang jahat. Alasan kejahatan tidak diketahui melainkan kerana hero yang ditabalkan berada dipihak Amerika. Apabila masuk sekolah menengah, nama Adolf Hitler dan puak Nazinya agak sinonim dengan Jerman di lintasan minda.

Sebuah buku telah dihasilkan oleh Seymour Rossel bertajuk ‘The Holocaust’. Sebagai Yahudi, beliau memang membela Yahudi dan mengutuk Hitler habis-habisan. Beliau mengutip maklumat daripada Encyclopedia Judia yang mendakwa Nazi telah membunuh sebanyak 5,820,960 orang Yahudi terutama Yahudi Poland dan Rusia. Tidak pasti sejauh manakah kebenaran angka tersebut. Tapi yang pasti memang Hitler seorang dictator yang sangat kejam. Membunuh dengan zalimnya bukan saja Yahudi, tetapi juga sesiapa saja yang menentangnya. Cara pembunuhannya begitu sistematik bagaikan kilang perusahaan yang teratur. Kekejaman yang tidak dapat diterima oleh sesiapa pun itu dikutuk oleh rakyat negaranya sehingga kini.

Tapi bagi saya kalau ada lagi seorang Adolf Hitler sekarang,bangsa yahudi hanya tinggal sejarah sahaja.

Mungkin Ada Benarnya

Di samping kekejaman yang disandarkan kepada Hitler, persoalan timbul. Mengapakah kempen Adolf Hitler bahawa Yahudi adalah bangsa yang bahaya, telah merosak dan mengancam Jerman, mendapat sambutan ketika itu?? Ketika Hitler baru muncul dalam politik Jerman pada tahun 1919, beliau seorang pemidato yang baik, belum terkenal dan hanya beberapa orang sahaja yang hadir mendengar ucapannya.

Namun selepas itu, apabila beliau membangkitkan isu anti-semitic atau anti-Yahudi dalam ucapan-ucapannya, rakyat Jerman mula membanjiri dan menyokong gerakannya membenci Yahudi. Apabila Hitler dipenjarakan pada tahun 1923, beliau menulis bukunya yang terkenal, ‘Mein Kampf’. Dalam penulisannya, Hitler menegaskan bahawa penderitaan ekonomi yang dihadapi oleh bangsa Jerman ketika itu adalah berpunca dari kejahatan Yahudi. Perasaan benci kepada Yahudi dihidupkan dalam buku tersebut. Sebenarnya, Hitler bukanlah orang yang memulakan kepercayaan bahawa Yahudi adalah bangsa perosak.

Tindakan di Eropah

Pada 1542, pemimpin agung Protestan Jerman, Martin Luther telah menulis tentang pembohongan dan kemerbahayaan Yahudi dalam bukunya ‘Against The Jews and Their Lies’. Pada kurun ke-14, Sepanyol dan Portugal memaksa masyarakat Yahudi hidup secara terpisah dari bukan Yahudi. Pada 1516, di Venice, Itali, pihak Gereja Katholik memerintahkan agar dibina tembok mengelilingi penempatan Yahudi yang dinamakan Ghetto. Yahudi tidak dibenarkan keluar pada waktu malam sehingga menjelang fajar. Masyarakat awam Kristian ketika itu percaya bahawa Yahudi adalah bangsa yang jahat dan beramal dengan ilmu hitam. Pembinaan Ghetto kemudiannya telah berkembang ke seluruh Eropah.

Mengapakah masyarakat Eropah bersepakat mempercayai Yahudi adalah kaum yang jahat? Jawapannya, sama ada kepercayaan itu adalah khurafat, atau mereka mempunyai asas pengalaman dengan bangsa Yahudi. Jika jawapannya adalah yang pertama, maka Yahudi memang adalah bangsa yang teraniaya. Jika jawapannya, Yahudi memang dalam sejarahnya telah merosakkan kehidupan manusia sehingga menjadi satu ketakutan kepasa masyarakat Eropah, maka tindakan kejam atau rakus Adolf Hitler sekalipun kejam dan tidak dapat diterima, secara tidak langsung  ia telah mengurangkan jumlah kemerbahayaan Yahudi kepada masyarakat Eropah khususnya dan dunia amnya. Biar apa pun ceritanya, kesangsian pihak Gereja Kristian telah lama berakar umbi, sehinggalah Yahudi kembali menipu Eropah pada hari ini. Lalu undang-undang Anti-Semitic dikuatkuasakan di Eropah. Maka bangsa Yahudi mendapat kekebalannya di sana, terutamanya di Jerman.

Adolf-Hitler-circled-with-his-fellow-pupils-at-school-in-LambaAdolf_Hitler_Stars_and_Stripes_Fuehrer_Deadadolf_hitler_08

Sieg Heil! Heil Herr Fuehrer- Adolf Hitlerimages

Author: anayusof

A mother to two adorable kids.Working in an engineering consultation firm. Masih baru dalam dunia blogging.Cantik tiada tapi manis ada..he,he,he

Leave a comment